.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



vrijdag, maart 28, 2003

Bij de afweging bepaalde beelden of foto's van de oorlog in Irak aan het publiek voor te schotelen, lijkt de journalistieke afweging het belangrijkst. Daarna komt pas de morele afweging, vindt Peter Vasterman, docent massacommunicatie aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Niet alle journalisten zijn dat met hem eens.

,,Alles zo maar ongefilterd doorgeven brengt veel risico's mee. Je kent de belangen achter de beelden niet altijd. Je weet niet wat voor effect heeft het op de lezer of kijker en in welk kader moet je zo'n foto plaatsen'', aldus Vasterman. Over het morele aspect constateert hij dat de media daarin dubbel zijn. ,,Als het om Amerikanen gaat, die als onze mensen worden gezien, is men over het algemeen veel voorzichtiger. Maar betreft het Irakezen, dan is de morele discussie een stuk minder. Dat zag je ook met de Afghanen op Cuba. Bovendien, bij hongersnoden in Afrika zien wij de afgrijselijkste beelden, zonder morele discussie.''

Veel Nederlandse kranten gaan terughoudend om met beelden van de oorlog in Irak. Het fotobeleid van dagbladen als Trouw is in deze dagen van oorlog niet anders dan anders. Dat betekent: in principe geen foto's van lijken of andere beelden die schokken. De mate van geweld die de kranten laten zien, hangt samen met de inhoud en het belang van het nieuws voor de lezer. Ook privacy speelt een rol. ,,Een Nederlander in een penibele situatie wiens familie nog van niks weet, komt er bij ons niet in'', legt adjunct-hoofdredacteur Wim Jansen van Trouw uit.

,,Het is vooral een kwestie van respect en van goede smaak'', voegt adjunct-hoofdredacteur Koert van Bekkum van het Nederlands Dagblad eraan toe. ,,Wie een overledene afbeeldt of treurende familieleden van heel dichtbij laat zien, pleegt inbreuk op iemands privacy. En meestal is dat helemaal niet nodig om de waarheid te kunnen vertellen. Alleen bij de genocide in Rwanda zijn we er een keer toe overgegaan om enkele van enige afstand genomen foto's van vermoorde mensen te plaatsen. Maar als je dit te vaak doet, stompt het af. En dat kan niet de bedoeling zijn als je uiterst schokkende gebeurtenissen waarheidsgetrouw wilt verslaan.''

De hoofdredactie van De Telegraaf laat weten in dezen geen beleid te hebben. NRC Handelsblad is niet per definitie tegen schokkende foto's, maar toont ze liever binnenin de krant. ,,Daar kan meer dan op de voorpagina, die op de deurmat of in een krantenrek voor iedereen zichtbaar is'', zegt adjunct-hoofdredacteur Birgit Donker. ,,Elke oorlog is vuil en daar horen ook slachtoffers bij. Maar soms zegt een een ingetogen beeld meer dan een hoop ellende.'' .

Het ANP onthoudt zijn afnemers geen enkele foto. ,,Alles gaat door en de kranten kunnen vervolgens hun eigen afweging maken'', zegt Leo Blom, chef van de beeldredactie van het persbureau. ,,Dat wij een foto te erg vonden om door te zenden, is nog niet aan de orde geweest.'' Het ANP verspreidt nu per dag ongeveer tweehonderd foto's die met de oorlog te maken hebben; vijftig uit het oorlogsgebied zelf en 150 van allerlei zaken eromheen, zoals demonstraties of president Bush die een persconferentie geeft.

Bron: ANP.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?